Bekkenfysiotherapie
bekken1

Bekkenfysiotherapie

Wat is bekkenfysiotherapie?

Als het bekken (de bekkengewrichten, de bekkenbodem, de lage rug en de heupen) niet goed functioneert kan het ongemakken of pijnlijke klachten tot gevolg hebben. Bekkenfysiotherapie richt zich op drie verschillende aandachtsgebieden:

• Zwangerschapsbegeleiding
  • Bekkenbodemproblemen
  • Bekkenpijn of bekkeninstabiliteit

Wanneer heeft u baat bij bekkenfysiotherapie?

Bekkenproblemen ontstaan vaak tijdens of na een zwangerschap en bevalling. Maar ook mannen en kinderen kunnen klachten hebben die veroorzaakt worden door het bekken.

Enkele voorbeelden van klachten die een bekkenfysiotherapeut kan behandelen zijn:

• ontlasting- en plasproblemen
  • pijn bij gemeenschap, erectiestoornissen en pijn rond de anus of de geslachtsdelen
  • pijn in de onderbuik, onderrug en/of in de bekkenbodem zelf
  • verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen
  • begeleiding voor en na operaties in de onderbuik
  • niet lang kunnen staan, lopen, fietsen, zitten of liggen
  • bekkenpijn ( in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling)

Tijdens een uitgebreide intakegesprek bekijken we of uw klachten ook daadwerkelijk met bekkenfysiotherapie verholpen kunnen worden of eventueel door een ander soort therapie.

Hoe werkt bekkenfysiotherapie?

De bekkenbodem ligt als een hangmatje van dunne spierlagen onderin het bekken. Te zwakke, maar ook te gespannen spieren veroorzaken veelal de problemen. Met bekkenbodemtherapie wordt specifiek aandacht besteed aan het gebruik van deze spieren tijdens o.a. plassen, ontlasten en gemeenschap.

Bij bekkenpijn of bekkeninstabiliteit is de therapie met name gericht op het verbeteren van het bewegingsgevoel en het versterken of juist ontspannen van de bekkenbodem, de schuine en dwarse buikspieren, de bilspieren en de rugspieren. Deze therapie is zowel voor vrouwen in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling geschikt, maar ook voor mensen die als gevolg van een ongeval of sportblessure last van bekkenpijn hebben.