Dry Needling 2

Wat is dry needling?

Dry needling is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt. Zo’n triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek in een spier, die de oorzaak kan zijn van allerlei pijnklachten. Deze klachten kunnen direct bij het triggerpoint of op enige afstand hiervan worden gevoeld.

Dry Needling is geen acupunctuur

Dry needling is niet vergelijkbaar met acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten.  Bij dry needling wordt één naald gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt behandeld die de directe pijn en eventuele uitstralingspijn veroorzaakt.

Wanneer heeft u baat bij dry needling therapie?

Alle pijnproblemen waarbij triggerpoints de oorzaak zijn, kunnen behandeld worden met dry needling. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan:

• rug- en schouderpijn
  • armpijn (tenniselleboog, carpaal tunnel syndroom, RSI-achtige klachten)
  • spanningshoofdpijn
  • migraine
  • kaak en kiespijn
  • oorpijn
  • (uitstralende) beenpijnen en krampen

Tijdens een uitgebreid intakegesprek bekijken we of uw klachten ook daadwerkelijk met dry needling therapie verholpen kunnen worden of eventueel door een ander soort therapie.

Hoe werkt dry needling therapie?

De meeste patiënten voelen het inzetten van de naald niet. Bij het aanprikken van het triggerpoint kan een ‘twitch respons’ gevoeld worden. Dit zijn heel korte en lokale spiersamentrekkingen wat zeer kort een onaangenaam gevoel geeft. Sommige patiënten omschrijven dit als een elektrisch schokje, anderen als een gevoel van kramp. Dit kan per triggerpoint enkele keren per behandeling optreden. Als er geen twitch responses meer volgen, is het therapeutisch effect bereikt

.