Manuele therapie21
Manuele1

Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie is een behandeling die zich richt op de gewrichten en de wervelkolom. Als deze niet goed functioneren wordt bewegen moeilijk en pijnlijk. Deze functiestoornissen kunnen de oorzaak zijn van een grote variatie aan klachten.

Wanneer heeft u baat bij manuele therapie?

Uw gewrichten kunnen de oorzaak zijn van veel verschillende klachten. In veel gevallen kan manuele therapie dan uitkomst bieden.

Enkele voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen zijn:

• moeite met bewegen van de ledenmaten
  • hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de rug
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • heupklachten

Tijdens een uitgebreid intakegesprek bekijken we of uw klachten ook daadwerkelijk met manuele therapie verholpen kunnen worden of eventueel door een ander soort therapie.

Hoe werkt manuele therapie?

De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht met een behulp van een aantal specifieke technieken. Een voorbeeld zijn de zogenoemde “passieve bewegingen”. Daarbij wordt er zacht geduwd tegen of getrokken aan de lichaamsdelen. De behandeling is meestal niet pijnlijk en de effecten zijn vaak direct merkbaar; u kunt zich gemakkelijker bewegen en de pijn is verminderd.