Lage Rug training

een helpend en preventief programma

Lage Rug training, voor wie?

Lage Rug training is bedoeld voor mensen met (steeds terugkerende) rugklachten. In de meeste gevallen is het verstandig om naast de individuele therapie op de behandelbank (fysiotherapie of manuele therapie), oefeningen te doen om de rug “sterker en soepeler” te maken. Vooral als de klachten langere tijd bestaan kan de rug stijver en minder sterk worden.

Lage Rug training hoe en wat?

Gezondheid is het vermogen zich aan te passen aan de uitdagingen waar we in het dagelijkse leven voor geplaatst worden. Als het niet lukt ons op de juiste manier aan te passen kunnen er klachten ontstaan. Met deze cursus willen we u inzicht geven in de mogelijkheden die er zijn de uitdagingen het hoofd te bieden en een optimale gezondheid te bereiken.

Veel oefeningen kunt u thuis doen en zult u zeker in de beginsituatie ook thuis moeten doen ter ondersteuning van de training. Om een goede spier- en bewegingsfunctie van de lage rug te behouden zal er -ook nadat de behandeling gestopt is- ‘getraind’ moeten worden en dienen leefregels in acht genomen te worden. Ervaring leert dat de oefeningen thuis minder frequent of helemaal niet meer gedaan worden op het moment dat de pijn weg is en de behandeling door de fysiotherapeut wegvalt. Sporten of een andere manier van bewegen kan een goede vervanger van de oefeningen zijn. Alleen op deze manier kan toename van klachten of het opnieuw optreden van klachten voorkomen worden.

De training

De training bestaat uit een programma van 6 weken waarin veel aandacht wordt besteed aan lenigheid, coördinatie, snelheid, kracht en uithoudingsvermogen. Uit de trainingsleer weten we dat minimaal twee keer per week trainen een vereiste is om een positief effect te bereiken. Daarom traint u gedurende deze 6 weken 50 minuten onder begeleiding van de therapeut èn minstens 1 uur per week herhaalt u de training zelfstandig in onze oefenruimte.

De doelstelling van de training

• Na de training beschikt u over voldoende kennis over belasting, overbelasting en onderbelasting van de lage rug.
  • Na de training bent u in staat door middel van uw houding en beweging de lage rug optimaal te gebruiken.

Aan het einde van de 6 weken wordt het effect geëvalueerd. In samenspraak met u wordt een plan opgesteld om het bereikte effect te behouden of zelfs te verbeteren.

''Volledig pijnvrij!''
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga. Et harum quidem rerum facilis est et expedita distinctio. Nam libero tempore, cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo minus id quod maxime placeat facere possimus, omnis voluptas assumenda est, omnis dolor repellendus. Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet ut et voluptates repudiandae sint et molestiae non recusandae. Itaque earum rerum hic tenetur a sapiente delectus, ut aut reiciendis voluptatibus maiores alias consequatur aut perferendis doloribus asperiores repellat."''
Anoniem via Zorgkaart