bg
Actueel1
Afspraak maken Maak een afspraak met uw fysiotherapeut Stel uw vraag Stel uw vraag online aan de fysiotherapeut Bel mij terug Wij bellen u graag terug om u te helpen

Als fysiotherapeut is je werk nooit af

Fysiotherapeute Miriam Donders en praktijkmanager Patrick van Dijk kregen onlangs een prachtige buitenkans om naast een praktijk in het zorgcentrum in Rheden ook een nevenvestiging te openen in het nabijgelegen Huissen. De Gelderlandse Miriam is al ruim twintig jaar werkzaam als fysiotherapeute. Sindsdien is er veel veranderd: “Ons team bestaat inmiddels uit twaalf mensen met ieder zijn eigen specialisme.”

De nieuwbakken vestiging in Huissen bevindt zich ook in een medisch centrum, waar onder andere een apotheek, tweetal huisartsenpraktijken, een centrum voor medische diagnostiek en podotherapie zijn gehuisvest. Alle medici dus dicht bij elkaar. “Wel zo gemakkelijk”, aldus Miriam. “Meerdere zorgaanbieders onder één dak is de toekomst. Zo zit je dicht bij het vuur en kun je elkaar als zorginstellingen ondersteunen en helpen.” Hoe zijn Miriam en haar man Patrick van Dijk, die als praktijkmanager een prominente rol bekleedt in de organisatie, verzeild geraakt in het naburige Huissen? “In dit nieuwe medische centrum was een ruimte over waar wij zijn ingesprongen.

Wij willen vooruitstrevend zijn en af en toe moet je je nek uitsteken. Het is een prachtige ruimte en nu zijn we niet alleen in Rheden aanwezig, maar kunnen we ook in Huissen zorg verlenen.” In juni was de officiële opening van het medisch centrum, dus bij het verbouwen van de ruimte was enige haast geboden. “Een maand voor de opening was er nog niks. Ik ben als een bezetene aan de slag gegaan om alles tot in de puntjes te regelen voor de officiële opening. Het kostte bloed, zweet en tranen, maar dan heb je ook wat”, aldus de trotse Patrick. Daar is niets van gelogen. Wat direct opvalt aan de praktijkruimte in Huissen, is het open karakter en de prettige indeling.

Rolverdeling
De rolverdeling tussen de twee eega’s in de zorgonderneming is duidelijk: Miriam is van de inhoud, Patrick houdt het overzicht en is de ‘sturende’ factor in de organisatie. “Ik heb geen medische achtergrond”, geeft Patrick, die vóór zijn functie als praktijkmanager werkzaam was in verschillende salesfuncties, eerlijk toe. Is dat geen nadeel in een onderneming die draait om het aanbieden van zorg? “Nee”, zegt hij resoluut. “Ik bemoei me op deze manier niet met behandelmethodes en de medische aanpak. Maar ik ben wel iemand die de lijnen uitzet in het bedrijf. Als praktijkmanager komt er een hoop op je bordje, waar Miriam en de andere fysiotherapeuten niet aan toekomen of waar ze minder verstand van hebben. Ik ben bijvoorbeeld bestuurslid bij Fygra.” Ook voor Miriam voelt de taakverdeling aan als een warm bad: “Laat mij maar behandelen. Daar liggen mijn wortels. Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan om te voldoen aan de vele eisen en dat geeft meer
administratieve rompslomp.” Inzichtelijke bedrijfsvoering Bij het management van hun praktijk ondervindt de praktijk veel ondersteuning van hun Kwaliteits Managment Systeem.

Inmiddels heeft ze ook alle belangrijke certificeringen vanuit de zorgverzekeraars binnen: het TopZorg predikaat van Menzis, dat aangeeft dat ze voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van kwaliteit van zorg, service en informatie voor de patiënt en het PLUS certificaat van zowel Achmea als CZ. Daarnaast behaalde ze de ISO/HKZ certificering: hét keurmerk in de gezondheidszorg. “Dat maakt ons gepast trots, want het keurmerk geeft aan dat we kwalitatief van grote waarde kunnen zijn voor de patiënt. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten: het bieden van de beste zorg en daarnaast voldoen we aan alle randvoorwaarden om de patiënt zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn op dossiervorming, transparant en kwaliteitsregistratie. Daarnaast treden we op als sparringspartner van verschillende zorgverzekeraars.”